4. DIDAKTISTA POHDINTAA
Valitsin kuudennen luokan käsityöjakson
suunnitelman kohteekseni siksi, että katson kudonnan tekniikkana olevan sen
verran vaativaa ymmärtää, jotta vielä viidesluokkalainen ei siihen niin hyvin
kykene. Toki kutoa voi jo alle kouluikäisten kanssa, mutta silloin siihen ei voi
sisällyttää teoriaa eikä kankaan rakentamisprosessia. Mielestäni kudonta ilman
työn rakentamisen osaamista ei ole kudontaa, vaan sille pitäisi keksiä oma
nimensä, sillä suurin osa kudontaprosessia tehdään jo ennen varsinaista työn
aloittamista.
Kudonta kangaspuilla koulukäsityön
tekniikkana ei ole kovin yleinen. Siihen on moniakin syitä ja suurimpana on
varmastikin kankaan rakentamisen vaikeus. Jos sitä ei ole rakentanut alusta
lähtien monta kertaa, niin epävarmuus on esteenä ylipäätään kudonnan suunnittelun
aloittamisellekin. Toisena vaikeutena on käsityöluokkien tilan käytön ongelmat:
yleensä kangaspuille ei ole tilaa. Lisäksi kovin monessa koulussa ei ole
kangaspuita ollenkaan. Työpaikallani on kahdet pöytäkangaspuut, mutta tilaa
niille ei ole käsityöluokassa. Kudontaprojektin ajaksi otankin käyttööni
käsityöluokan laajennusosan, eli käytävän.
Kudontatyön suunnittelun toteutan oppilaiden
kanssa kuvataidetunneilla. Vaikka kuvataiteessa on mukana myös teknisen
käsityön painotuksen oppilaita, niin harjoitus on hyvä kaikille, vaikkei työtä
pääse toteuttamaankaan. Suunnitteluprosessin aluksi yhteinen aivoriihi teemasta
eli juhannuksesta. Etsin juhannukseen liittyviä kuvia ideoinnin pohjaksi, jotta
prosessi käynnistyisi mahdollisimman helposti. Kirjataan kaikki ideat interaktiiviselle
taululle, missä juhannuskuva taustalla. Taustakuva lisää toivottavasti
mielikuvitusta. Seuraavassa vaiheessa siirrytään pienryhmiin, missä erilaisista
väripapereista, lehtileikkeistä yms. kootaan juhannustunnelma A3 kokoiselle
paperille. Tekstiilityön opiskelijat saavat nämä tunnelmakuvat itselleen, josta
he yksilötyönä jatkavat suunnitteluprosessia villapannun aluseksi.
Suunnittelupaperi pienennetään joko suoraan tunnelmakuvasta tai kootaan
uudelleen isomman suunnittelupaperin innostamana. Pienennöstä tehdessä voidaan
käyttää pannun alusen kokoista sapluunaa ja sen avulla rajata haluttu alue. Suunnitelman loppuun saattaminen tehdään käsityötunnilla.
Projektin mahdollisia ongelmakohtia voi tulla
ajankäytön hallinnan kanssa. Jos kudonnan tekniikkaa ei pysty omaksumaan melko
nopeasti, niin yksittäinen oppilas voi viedä projektista liian pitkän ajan
itselleen toisten työskentelyajan kustannuksella. Toisaalta kaikki oppilaat
tutustuvat jo kakkosluokalla kehyskudontaa, joten palttinan kudonta on sitä
kautta jo tullut tutuksi. Jos aikataulu alkaa laahata, on mahdollista tehdä yksittäisen
oppilaan kanssa siten, että hän tulee tekemään omaa kudontaosuuttaan toisen
käsityöryhmän tuntien aikana, jolloin hänen on mahdollista saada enemmän
opettajan ohjausta.
Varsinaisessa kudonnassa kankaan loimi voi katketa kesken työskentelyn,
mutta loimen korjaaminen onnistuu helposti sitomalla loimeen jatkolanka ja
kiinnittämällä se kankaan suuhun kiinni esimerkiksi nuppineulalla.
Työskentelyssä voi syntyä monenlaisia kudontavirheitä:
niihin joko reagoidaan purkamalla työtä tai jättämällä virheet työhön. Yleensä
annan oppilaan itsensä päättää, miten haluaa käsitöissä tekemiensä virheiden
kanssa toimia. Paksusta villalangasta muodostunut loimi ja kuteena käytettäessä melko paksut kuteet nopeuttavat mahdollisia kudontavirheiden korjaamisia.
Eriyttäminen kunkin oppilaan taitoja vastaavaksi prosessiksi tapahtuu työn
suunnittelun vaiheessa: jokainen oppilas miettii omalta osaltaan, kuinka paljon
on valmis tekemään työnsä eteen: poimintojen määrä, materiaalin ohuus/paksuus,
värien vaihdot/ yksivärisyys jne.
Kudontatyön integrointi onnistuu hyvin
kuvataiteeseen (työn suunnittelu) ja historiaan (kudonnan historia).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti