3. JAKSOSUUNNITELMA PANNUNALUNEN
METALLIKORISTEILLA (8 X 2H)
Kudottu villapannunalunen
metallikoristeilla
-työn suunnittelun apuna voi käyttää
esimerkiksi Puno.fi-sivulta löytyvää ohjeistusta: http://teeitse.punomo.fi/home/kaipur/kudonta/suunnittelu.html
-sovellan oman Venetsialaisiin juhliin
suunnittelemani kudotun servietin prosessia kuudennen luokan kudonta työn
suunnitelmassa vähän yksinkertaistettuna ja helpommin työstettävin
materiaalein, tekniikka pysyy samana.
Työn tavoitteet nelikenttämallin avulla koottuna:
TIEDOT JA TAIDOT
·
villan ominaisuudet
·
loimi
ja kude
·
pöytäkangaspuut ja kudontavälineet
·
kankaan rakentaminen
·
kudontatekniikka, poiminta
|
SUUNNITTELUN TAIDOT
·
visuaalinen suunnittelu: pannunalunen
·
tekninen suunnittelu: työjärjestys, metallin
yms. kiinnittäminen työhön
|
TYÖSKENTELYN
TAIDOT
·
uusien taitojen oppiminen
·
ohjeiden mukaan toimiminen
·
työjärjestyksen seuraaminen
·
pitkäjänteisyys
|
KASVAMISEN TAIDOT
·
ilo omasta työstä ja sen tuloksesta
·
vastuu oman työskentelyn organisoinnista
|
1.
opetusjakso 2h
1. Motivoituminen kankaan kudontaprosessiin
(koko ryhmä)
-Sovitaan prosessin dokumentoinnista:
portfolio vihkoon
-Tehdään yhdessä jakson tavoitteet
nelikenttämallin pohjalta opettajan ohjauksessa
-Kankaan kudonnan esittelyä lyhyesti
·
Pöytäkangaspuiden esittely
-Tutustutaan
luokan pöytäkangaspuihin
2. Loimen luominen luomiskehikon avulla
(teoria koko luokka, luominen pienryhmä)
-teoria:
suunnitellun kankaan leveyden mukaan lankaluvun laskeminen, kankaan
tiheys ja loimen pituuden
laskeminen esimerkin avulla
- Yhdessä oppilaiden kanssa suunnitellun
loimen luomisen toteuttaminen
ohjauksessa
·
loimen luonti kehikossa
·
tiuhta
·
loimen ottaminen pois kehikosta -> loimen
letitys
2.
opetusjakso 2h (teoria koko ryhmä, rakentaminen pareittain, parit vaihtuvat
työn edetessä; kaikki eivät pääse tekemään kaikkia vaiheita)
1. Kankaan rakentaminen pöytäkangaspuihin
teoriassa: video ja ohjemoniste
-http://teeitse.punomo.fi/home/kaipur/kudonta/loimi.html:
oppilailla mahdollisuus katsoa opasvideo tietokoneelta koko rakennusvaiheen
ajan
2. Pirtaan pistely opettajan demonstraation
jälkeen parityöskentelynä
3. Niisinnästä demonstraatio, minkä jälkeen
niisintä loppuun parityöskentelynä
4. Loimilankojen sitominen loimitukin
varvalle ohjatusti.
5. Alkusolmut ohjatusti.
Kaikki mukana osallistuen ja katsoen
vuorotellen. Jos jää odottelua paljon, mahdollisuus tehdä toista työtä sivussa.
3.
opetusjakso 2h (yksilötyöskentelyä)
Kudontatekniikan harjoittelu
-http://teeitse.punomo.fi/home/kaipur/kudonta/kutominen.html
- jokainen oppilas kokeilee kudontaa
vuorollaan / tekee toista työtä odotellessaan vuoroaan
- demonstraatio karjalaisesta pitsipoiminnasta
ja kokeilu
Oman työn suunnittelu
- suunnittele villapannunalunen juhannusjuhliin
·
suunnittelun aluksi yhteinen aivoriihi
juhannukseen liittyvistä elementeistä
·
suunnitelmassa
huomioitavia tekijöitä: kuvioiden rytmitys, värien käyttö,
kudontamateriaalivaihtoehdot
·
pannunalusen viimeistelyssä ja kuvioinnissa lisänä
käytetään metallilankaa ja helmiä.
Suunnittele myös viimeistely: mihin sijoitat helmet? Mihin metallilanka? Miten
solmit loimilangat?
·
sidoksena palttina: tuleeko työhön karjalaista
pitsipoimintaa ja kuinka paljon? Sisällytä suunnitelmaan.
4.-6.
opetusjakso 6h (yksilötyöskentelyä)
- oman suunnitelman pohjalta toteutetaan kudontatyö
vuorollaan
- omaa kudontavuoroa odotellessa tehdään
toista käsityötä
7.-8.
opetusjakso 4 h (yksilötyöskentelyä)
-työt
otetaan pois kangaspuilta
- työn viimeistely: langat solmitaan,
metallilangat ja helmet sijoitetaan työhön oman suunnitelman mukaisesti
- työt laitetaan esille suunnitelmien
kanssa ja yhdessä pohditaan työssä onnistumisia ja mahdollisia
kehittymiskohteita opettajan ohjauksessa
- opettajan palaute kirjallisena
oppilaskohtaisesti ja keskustelu jokaisen kanssa yksilöllisesti portfolion
avulla
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti