sunnuntai 12. tammikuuta 2014


3. JAKSOSUUNNITELMA PANNUNALUNEN METALLIKORISTEILLA (8 X 2H)

 

Kudottu villapannunalunen metallikoristeilla

-työn suunnittelun apuna voi käyttää esimerkiksi Puno.fi-sivulta löytyvää ohjeistusta: http://teeitse.punomo.fi/home/kaipur/kudonta/suunnittelu.html

-sovellan oman Venetsialaisiin juhliin suunnittelemani kudotun servietin prosessia kuudennen luokan kudonta työn suunnitelmassa vähän yksinkertaistettuna ja helpommin työstettävin materiaalein, tekniikka pysyy samana.
 
Työn tavoitteet nelikenttämallin avulla koottuna: 
TIEDOT JA TAIDOT
·         villan ominaisuudet
·          loimi ja kude
·         pöytäkangaspuut ja kudontavälineet
·         kankaan rakentaminen
·         kudontatekniikka, poiminta
 
SUUNNITTELUN TAIDOT
·         visuaalinen suunnittelu: pannunalunen
·         tekninen suunnittelu: työjärjestys, metallin yms. kiinnittäminen työhön
TYÖSKENTELYN TAIDOT
·         uusien taitojen oppiminen
·         ohjeiden mukaan toimiminen
·         työjärjestyksen seuraaminen
·         pitkäjänteisyys
KASVAMISEN TAIDOT
·         ilo omasta työstä ja sen tuloksesta
·         vastuu oman työskentelyn organisoinnista
1. opetusjakso 2h
1. Motivoituminen kankaan kudontaprosessiin (koko ryhmä)
-Sovitaan prosessin dokumentoinnista: portfolio vihkoon
-Tehdään yhdessä jakson tavoitteet nelikenttämallin pohjalta opettajan ohjauksessa
-Kankaan kudonnan esittelyä lyhyesti
·         Pöytäkangaspuiden esittely
             -Tutustutaan luokan pöytäkangaspuihin
 
2. Loimen luominen luomiskehikon avulla (teoria koko luokka, luominen pienryhmä)
-teoria:  suunnitellun kankaan leveyden mukaan lankaluvun laskeminen, kankaan tiheys ja  loimen pituuden laskeminen  esimerkin avulla
- Yhdessä oppilaiden kanssa suunnitellun loimen luomisen toteuttaminen  ohjauksessa
·         loimen luonti kehikossa
·         tiuhta
·         loimen ottaminen pois kehikosta -> loimen letitys
 
2. opetusjakso 2h (teoria koko ryhmä, rakentaminen pareittain, parit vaihtuvat työn edetessä; kaikki eivät pääse tekemään kaikkia vaiheita)
 
1. Kankaan rakentaminen pöytäkangaspuihin teoriassa: video ja ohjemoniste
-http://teeitse.punomo.fi/home/kaipur/kudonta/loimi.html: oppilailla mahdollisuus katsoa opasvideo tietokoneelta koko rakennusvaiheen ajan
2. Pirtaan pistely opettajan demonstraation jälkeen parityöskentelynä
3. Niisinnästä demonstraatio, minkä jälkeen niisintä loppuun parityöskentelynä
4. Loimilankojen sitominen loimitukin varvalle ohjatusti.
5. Alkusolmut ohjatusti.
Kaikki mukana osallistuen ja katsoen vuorotellen. Jos jää odottelua paljon, mahdollisuus tehdä toista työtä sivussa.
 
3. opetusjakso 2h (yksilötyöskentelyä)
Kudontatekniikan harjoittelu
-http://teeitse.punomo.fi/home/kaipur/kudonta/kutominen.html
- jokainen oppilas kokeilee kudontaa vuorollaan / tekee toista työtä odotellessaan vuoroaan
- demonstraatio karjalaisesta pitsipoiminnasta ja kokeilu
 
 
Oman työn suunnittelu
- suunnittele villapannunalunen juhannusjuhliin
·         suunnittelun aluksi yhteinen aivoriihi juhannukseen liittyvistä elementeistä
·          suunnitelmassa huomioitavia tekijöitä: kuvioiden rytmitys, värien käyttö, kudontamateriaalivaihtoehdot
·         pannunalusen viimeistelyssä ja kuvioinnissa lisänä  käytetään metallilankaa ja helmiä. Suunnittele myös viimeistely: mihin sijoitat helmet? Mihin metallilanka? Miten solmit loimilangat?
·         sidoksena palttina: tuleeko työhön karjalaista pitsipoimintaa ja kuinka paljon? Sisällytä suunnitelmaan.
 
4.-6. opetusjakso 6h (yksilötyöskentelyä)
- oman suunnitelman pohjalta toteutetaan kudontatyö vuorollaan
- omaa kudontavuoroa odotellessa tehdään toista käsityötä
 
7.-8. opetusjakso 4 h  (yksilötyöskentelyä)
-työt otetaan pois kangaspuilta
- työn viimeistely: langat solmitaan, metallilangat ja helmet sijoitetaan työhön oman suunnitelman mukaisesti
- työt laitetaan esille suunnitelmien kanssa ja yhdessä pohditaan työssä onnistumisia ja mahdollisia kehittymiskohteita opettajan ohjauksessa
- opettajan palaute kirjallisena oppilaskohtaisesti ja keskustelu jokaisen kanssa yksilöllisesti portfolion avulla

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti