TILKUILLA VERHOILTU JAKKARA
Tein yhteistyössä teknisen opettajan kanssa tilkuilla verhoillun
jakkaran viime keväänä. Kohderyhmänä oli kaikki koulumme 40 kuudesluokkalaista oppilasta.
Hyvä Sauma Ideakirja 1s.74
Nelikenttämalli tilkuilla verhoillusta jakkarasta (Huovila& Rautio, 2007)
|
TAVOITTEET
|
TAVOITTEET
|
|
ARVIOINTI
|
Käsityölliset
tiedot ja taidot
-materiaalina
puuvilla ja puu:ominaisuudet
tekniikat:
-tilkkutyö
-ompelukoneella ompelu
-mittaus
-sahaus
-viilaus
-verhoilu
työvälineet:
-ompelukoneen hyvä hallinta
-viimeistelytyövälineiden hyvä hallinta ja jälki puutyöosassa
|
Suunnittelun
taidot
-visuaalinen suunnittelu: miltä tuote näyttää?
-tekninen suunnittelu: tuotteen osat, työjärjestys
|
ARVIOINTI
|
ARVIOINTI
|
Työskentelyn
taidot
-itsenäinen työskentely
-työskentely oman suunnitelman mukaisesti
|
Kasvamisen
taidot
-kestävä kehitys: tilkuista kangas
-vastuunotto oman työn valmistumisesta
|
ARVIOINTI
|
|
TAVOITTEET
|
TAVOITTEET
|
|
Kuvakollaasi
tilkkutyöstä:
Jakkaran
valmistuksesta kuvakollaasi:
Valmis
tilkkutyöllä verhoiltu jakkara:
Oma kompetenssini käsityönopettajana
On todettu, että opettamaan oppiminen ei ole vain
tietojen, taitojen ja kompetenssin kehittymistä, vaan oleelliselta osaltaan se
on syvällisesti ihmisen persoonallisuutta koskettava ja monimutkainen
ammatillisen kehittymisen prosessi. Tämä prosessi on parhaimmillaan elämän
mittainen taival. Olen saanut kehittää itseäni käsityönopettajana KäPOP2.0 –täydennyskoulutuksessa
puolentoista vuoden ajan. Koulutus on tarjonnut minulle runsaasti eväitä oman
opettajuuteni kehittymiseen ja tulevaan opetussuunnitelmatyöhön, missä olen mukana
luomassa kehittymismahdollisuuksia myös oman työpaikkani käsityönopetuksen
tulevaisuudesta. Tunnen olevani varmempi käsityönopettamisen suhteen oman
ammatinhallinnan kuin myös opetussuunnitelmatyönkin suhteen.
Opettamaan
oppimisen taitojen kehittyminen on kokonaisvaltainen ja jatkuva muutosprosessi, joka voidaan nähdä
sekä yksilöllisenä että sosiaalisena tapahtumana. On todella tärkeää, että
opiskelemme vuorovaikutuksessa opiskelijatovereidemme kanssa, sillä aina oppii
syvemmin, kun joutuu perustelemaan asioita toiselle, eikä pidä asioita helposti
itsestään selvinä. Opettamaan oppiminen on kollaboratiivista eli yhteistoiminnallista, yhteistyöhön perustuvaa toimintaa.
Onkin tutkittu, että opettamaan oppimista voidaan parhaiten edistää
pienryhmissä ja verkostoissa, joiden toiminta perustuu ajatusten ja kokemusten
kriittiseen erittelyyn, keskusteluun ja jakamiseen oppijan yksilöllisyyttä
kunnioittavassa ja henkilökohtaista tukea antavassa ilmapiirissä.Peruskoulun 1-6 työyhteisöissä on havahduttu viime vuosina yhteisopettajuuteen yksin puurtamisen luokan ovi tiukasti suljettuna-mallin sijaan. Omassa koulussani olemme kehittäneet yhteisopettajuutta jo neljä vuotta. On ollut voimaannuttavaa olla osana opetuksen kehittämistä yhteisöllisemmäksi ja samalla se on myöskin helpottanut omaa työtä, vaikkakin työn määrä ei ole vähentynyt. On myös uskallettava kysyä, jos ei tiedä sen sijaan, että pidetään yllä myyttiä kaiken tietävästä ja osaavasta opettajasta. Näin opettajana luodaan malli tutkivalle oppimiselle omille oppilaillekin.
Olen varmentunut käsityönopettajan identiteetissäni saamalla uusia välineitä, esimerkiksi nelikenttämalli, jota olen käyttänyt opetuksessani ostettuani itse Huovilan ja Raution Kirja Käsityöstä. Lisäksi kaikki opiskeluni raportoinnit ovat tukeneet oman käsityöminäni ymmärtämistä ja reflektointi on auttanut opetukseni kehittämistä oppijan näkökulmaa huomioonottavammaksi.
Tässä puuteknologian soveltavassa työssä tekstiilityön osuus oli minulle helppoa, mutta teknisen työn osalta tukeuduin hyvin paljon teknisen työn opettajan ammattipätevyyteen. Tulevana keväänä teemme uudelleen saman projektin kuudesluokkalaisten kanssa. He näkivät viime vuoden kutosten jakkarat ja pyysivät saada tehdä tänä vuonna saman jakkaratyön. Teen eri opettajan kanssa yhteistyötä ja olemme yhteistuumin jo päättäneet helpottaa puutyön osuutta jakkarassa, sillä jakkaraosan tekeminen kesti kohtuuttoman kauan oletettuun aikatauluun nähden. Uskon vahvasti oman kompetenssini kehittyneen myös teknisen työn osalta ja odotankin innolla tulevaa yhteistyöprojektia.
Millaiset opettajan teknologiset valmiudet pitäisi olla?
Tieto- ja
viestintätekniikan soveltaminen opetuksessa muuttaa opettajan työtä
verkostomaiseksi. Verkostoituneessa opetuksessa vastuu sisällöllisestä
asiantuntemuksesta hajautuu ja opetuksessa korostuu suunnittelu ja organisointi.
Koulussamme on
tekstiilityöluokassa käytössä samanlaiset tekniset opetusvälineet kuin
muissakin opetustiloissa: dataprojektori, tietokone, dokumenttikamera sekä
kosketusnäyttötaulu. Teknisen työn tiloihin näitä ei asennettu. Voimme
hyödyntää projektissa tekstiilityöluokan välineistöä ja tarvittaessa käyttää
tiedonetsintään kannettavia tietokoneita. Koulussamme on langaton verkko, jota
oppilaat voivat tarvittaessa käyttää. Tänä päivänä hyvät teknologiset valmiudet
tuovat havaintomateriaalia, tekniikkavideoita yms. oppijaa motivoivia
työskentelytapoja käsityön opetukseenkin.
Kevään jakkaraprojektia
varten on minulla tarkoitus perustaa joko blogi tai kuvien ja työkertomusten tallennusmahdollisuus
pilvipalveluun. Oppilaat voivat ottaa omalla kännykkäkamerallaan/koulun
kameralla kuvia työskentelystään ja täydentää kotona kuvaustaan käsityöprosessistaan
kotitehtävän omaisesti. Tämä vaatii opettajalta sen, että pystyy perustamaan
oppilaiden digitaalisille portfolioille tallennuspaikan ja kykenee ohjaamaan
oppilaita sen käytössä. Lisäksi täytyy myös valvoa tallenteiden sisältöä jo
prosessin ollessa käynnissä eikä vasta arviointivaiheessa, jotta vältytään
ikäviltä yllätyksiltä.
Millaiset opettajan pedagogiset ja sisällölliset valmiudet pitäisi olla?
Pedagogiset teoriat jakaantuvat ulkoisiin ja sisäisiin teorioihin sen
mukaisesti, miten pedagogisessa ajattelussa arvioidaan opettajan ja oppilaan
osuutta oppimisprosessissa. Ulkoisissa teorioissa keskitytään opettajan rooliin
oppimisen edistäjänä ja sisäiset teoriat pohtivat sitä, mitä oppilas itse
arvelee tekevänsä oppimisessaan ja miten oppiminen voidaan johtaa oppijan
aikomuksista. Oppija nähdään passiivisena ulkoisissa teorioissa ja aktiivisena
suhteessa opettajaan vuorostaan sisäisissä teorioissa.
Opettajan roolia ja käsitystä opettajasta on määritelty esimerkiksi
seuraavasti:
-
tekijä
-
auktoriteetti
-
kollegiaallisuus
-
konsulti.
Silloin, kun opettaja on tekijä, hän
hallitsee asian ja on alan ammattilainen. Opettaja esittää mallin oikeasta
suorituksesta ja oppilas imitoi opettajaa tai toista oppilasta kyetäkseen
samanlaiseen suoritukseen. Oppijalta ei edellytetä omaa ajattelua tai
suorituksensa arviointia.
Opettaja auktoriteettina
perusta pitää sisällään opettajalla vallan, hän on selittäjä ja esittäjä
tavoitteenaan saada oppilas ymmärtämään.
Jos opettajuuden perustana on kollegiaalisuus
oppijoiden kanssa, opettajan tehtävänä on toimia yhteistyössä oppijoiden kanssa
heidän oman ymmärryksen ja tiedon tulkitsemisen saavuttamiseksi.
Jos opettaja on konsultti, hän
toimii oppijoiden tiedonetsinnän ohjaajana ja oppijat ovat tiedon rakentajia,
konstrujoijia.
Oman käsitykseni mukaan tässäkin projektissa tarvitaan kaikkia edellä
esitettyjä pedagogisia suuntauksia. Osassa työn vaihetta täytyy opettajan olla
tekijä ( jakkara) ja päällisen verhoilu, mutta suurimmassa osassa tilkkutyötä
tehdessä pystymme toimimaan kollegiaalisuuden ja konsultin rooleissa.
Opettajan täytyy olla aina auktoriteetti, se on työn sisäänkirjattu ominaisuus,
mutta sen voi tehdä huomaamattomasti eikä roolia korostaen.
Tekstiilityön
ja teknisen työn sisällölliset valmiudet pitää projektissa ainakin toisella
työparin jäsenellä olla hyvät. Tilkkutyöllä verhoiltu jakkara on hyvä
yhteisprojekti hyvien yhteistyötaitojen
omaaville käsityönopettajille: jos toinen hallitsee teknisen työn, voi toinen
opettajista avustaa ja samoin tekstiiliosuuden suhteen. Ihanteellisin tilanne
tietysti on, jos molemmat opettajat hallitsevat sekä teknisen että
tekstiilityön sisällölliset valmiudet. Projektin voi toteuttaa myös siten, että
toinen opettaja opettaa jakkaraosuuden ja toinen tilkkutyöllä tehdyn
verhoilumateriaalin ja lopuksi osat yhdistetään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti