KSP3 TEKSTIILITYÖN SISÄLLÖT: OMPELUN KURSSITYÖ
"Lahja minulta Sinulle"
Työpaikallani on tapana muistaa vauvan saaneita työkavereita
itse tehdyllä käsityöllä. Parina viime vuonna vauvoja on syntynyt tavallista
runsaammin: olemme valmistaneet yhden virkatun mekon myssyineen sekä kolme froteista
kylpypyyhettä ankkoineen. Periaatteenamme on ollut valmistaa tuotteet
mahdollisimman pitkälle jo olemassa olevista käsityöluokan tarvikkeista.
Uusimman vauvan lahja alkoi hahmottua päässäni saatuani ompelun kurssityöaiheen
"Lahja minulta Sinulle". Halusin käyttää juuri ompelun luennoilla
uudelleen mieleeni palautuneita tekniikoita hyödyksi samalla kuin käyttää
hyödyksi koulun tilkkulaatikkoa. Päätin siis ideoida vauvalle pienen
tilkkupeiton lattialeikkejä varten.
Lahjan saaja on siis suunnittelun alussa vielä turvallisesti
äidin masussa, emmekä tiedä hänen sukupuoltaan. Joten värimaailmavaihtoehtoina
olivat joko sekä tytöille että pojille sopivat värit tai sitten rohkeasti
lähteä tekemään vaaleansinistä ja vaaleanpunaista samaan työhön.
Tongittuani tilkkulaatikkoa, löysin kankaan palasen, missä
oli sekä vaaleanpunaista että vaaleansinistä. Tosin kukkakuosi vähän arvelutti
tuntematta vauvan toista vanhempaa. Koska tilkkulaatikon valikoima vauvan
peitoksi ei ollut kovin kaksinen ja en
halunnut tehdä aivan mistä tahansa materiaalista, vaan halusin myös itse olla
tyytyväinen tuotokseen, niin valitsin tämän alla olevan kankaan suunnittelun
lähtökohdaksi.
Suunnitellessani vauvan tilkkupeittoa minä en joutunut
pohtimaan sellaisia asioita kuin mistä vauva pitää, mitä hän harrastaa tai mitä
hän arvostaa. Nämä asiat sain ratkaista aivan itse. Halusin saada kauniin,
kestävän ja turvallisen leikkipeiton työkaverini vauvalle. Valkoinen kangas
täydentämässä yllä olevaa sinipunaista kangasta tosin saattaa tulla rasittamaan
vauvan äitiä ylimääräisellä pyykinpesulla, mutta pienten vaivojen kanssa on
pyykkäämistä muutenkin, joten samalla kone pesee tilkkupeitonkin.
Tilkkupeiton materiaaliksi valitsin puuvillan käytännön
syistä. Ensinnäkin puuvillan ompelu on melko helppoa, siitä valmistetut
tuotteet ovat helppo pestä ja myöskin oppilastöissä tätä työtä pystyy
hyödyntämään suoraan. Puuvillakangas on myös mukavan tuntuinen pienelle
vauvalle, eikä kangas kulu tai nuhraannu helposti useissakaan pesukerroissa.
Löydettyäni tilkkulaatikosta sopivaksi katsomani kankaan,
selailin kirjaa "Tilkkupeitteitä perheen pienemmille". Olin tehnyt
Joensuussa opiskeluaikanani viimeksi tilkkupeitteen, joten tekniikan
tuntemukseni kaipasi melkoisesti päivitystä. Koska itse opiskelin tilkkutöitä,
niin samalla päädyimme tekemään kuudennen luokan käsityön yhteisprojektina
myöskin tilkkutöitä. Oppilaamme tekivät teknisessä käsityössä puisen jakkaran,
johon tekstiiliosuus oli verhoilukankaan suunnittelu ja teko
tilkkutyötekniikalla.
Koska ohjasin samaan aikaan oppilaiden tilkkutöitä, kun
suunnittelin ja valmistin omaa ompelun kurssityötäni, valitsin mahdollisimman
yksinkertaiset blokkimallit jotta saatoin käyttää oman työni opiskelu hyväksen oppilaiden ohjauksessa. Suunnitteluani ohjasi myös valitsemani kankaan kuviointi;
halusin saada hyödynnettyä kankaan siniset ja punaiset kukat mahdollisimman
kokonaisina, sillä ajatukseni oli saada kukista muodostumaan yksi keskeisin
tilkkutyöni elementti. Ajatukseni oli
hyödyntää kukkia vanun yhdistämisessä
kankaaseen tikkaamalla kukkakuvioiden kohdalta vanu kiinni kankaaseen.
Lumipallobloki kankaasta.
Tilkkupeitossa 9 lumipalloblokkia.
Neliruutuiseen blokkiin leikataan 6cm levyinen kaitale sekä sinipohjaisesta että
valkoisesta kankaasta. Kankaiden toinen pitkä sivu ommellaan yhteen kankaiden
oikeat puolet vastakkain 1 cm:n saumavaroin.
Tilkkutöissä huolittelua ei tarvitse tehdä, saumavarat silitetään
yksiväriseen kaitaleeseen päin. Kaitalepareista leikataan poikkisuunnassa 10 cm
leveitä suorakaitaleita. Kaksi leikattua suorakaitaletta laitetaan oikeat
puolet vastakkain siten, että erilaiset kankaat tulevat päällekkäin ja ompele 1 cm saumavaroin neliruutuiseksi blokiksi.
16 kappaletta 8 cm x 8 cm neliruutublokkia.
Kun sain blokit mieleiseeni
järjestykseen, aloin koota peittoa seuraavasti:
Visuaalinen ja tekninen piirustus tilkkutyöpeitosta. Piirroksessa 1 ruutu on 2cm. Työn valmismitta on noin 78 cm x 78 cm. Tässä
tilkkutyössä on käytetty neliruutuista blokkia ja lumipalloblokkia. Blokki
tarkoittaa yhtä mallikertaa.
Koska saatavillani oleva kangasmateriaali oli erittäin
rajallinen, välillä tuli tunne, että en saavuta haluamaani tunnelmaa vauvan
peittoon. Yhdessä vaiheessa peiton keskiosa näytti kovin levottomalta ja
tavoittelemani tunnelma oli kyllä
seesteisen rauhallinen. Onnekseni kangasvarastossa oli pakallinen valkoista
puuvillakangasta, mitä olin aikonut käyttää tilkkulaatikon sopivien
kangaspalojen ehdyttyä. Niinpä tein peiton keskikohdan ympärille reunukset
valkoisesta puuvillakankaasta rauhoittamaan ja erottamaan vähän isommista
neliruutuisista blokeista koostuvaa peiton reunaosaa.
Koska tilkkutyöni on vauvan lattialla pidettävä
leikkipeitto, halusin saada siitä pehmoisen. Leikkasin vähän tilkkutyötä
suuremman vanun ja vuoriksi valkoista puuvillakangasta. Vuorikankaan leikkasin
vanuakin suuremmaksi, sillä halusin käyttää vuorikangasta samalla
viimeistelemään tilkkutyön reunat.Tilkkupeitto, vanu ja vuorikankaga päälekkäin.
Ennen peiton kerrosten yhdistämistä tikkauksella, harsin
kerrokset yhteen aloittamalla työn keskeltä ja etenemällä reunoja kohden. Harsinta
tehdään vaaka- ja pystysuoraan noin 10 cm:n välein niin, että peitteeseen
muodostuu tasainen ristikko. Näin tehden kankaat pysyvät kohdakkain joko
konetikkauksen tai käsin tehtävän tikkauksen aikana.
Tilkkupeitteet kantataan perinteisesti yhdellä tai
useammalla kaitaleella. Tein viimeksi tilkkupeiton vuonna 1994 opiskellessani
Joensuun yliopistossa. Silloin kanttasin tilkkupeiton vuorilla, joten halusin
käyttää samaa tekniikka myös nykyisessä peitossa.
Alla kuvattuna
kanttaus. Ensin silitin 1 cm saumavaran. Seuraavaksi ompelin nurjalta nurkan
kuvan mukaisesti tarkastettuani ensin sauman paikan mittaamalla oikean paikan kääntämällä
tilkkupeiton ylimenevän vanun kaksinkerroin.
Ommeltuani kulman, käänsin sen oikein päin ja sovitin.
Käytin tekemääni kulmaa apuna muiden kulmien mittaamisessa ja ompelussa.
Neulasin vuorikanttauksen kohdalleen ja harsin ennen koneompelua.
Työssäni halusin korostaa kankaan kukkakuvioita, joten
päädyin tikkaamaan käsin kerrokset yhteen kukkakuvioiden kohdalta. Käytin
kirjontakehystä pingottaakseni kukan kohdan. Tilkkupeitteissä käytetään käsin
tikatessa perinteisesti etupistoja, joilla myös minä tikkasin. Tikkutyökirjassa
ohjeistetaan pistämään neula kohtisuoraan kangaskerrosten läpi saadakseen
kauniin tikkauksen. Sain aikaiseksi vain oikealta puolelta kauniin
tikkausjäljen, joten päädyin tekemään työn vuoripuolelle koristekirjontaa
tikkausten kohdalle. Alla kuvat työn molemmista puolista.
"Lahja minulta Sinulle" eli pienelle prinsessalle
tilkkupeitto lattialeikkeihin.
Arviointia tilkkupeitosta
Lähtökohtana minulla oli saada näyttävä lahja työkaverini
vauvalle ilman kustannuksia. Kaikki tarvikkeet siis piti löytyä joko omasta
varastosta tai koulun käsityökaapista. Kovinkaan paljon ei kummassakaan ollut
vauvoille suunnattua materiaalia, joten suunnittelu oli melko visaista. Opiskelumme
lähijaksolla oli tullut esille tilkkutyöt, joista innostuin kovasti. Aloitimme
kutosten projektityönkin tilkkutekniikalla, joten siitä oli hyvä jatkaa oman
työn suunnittelua. Olen erittäin tyytyväinen työni edullisuuteen ja kestävään kehitykseen käyttäessäni jo aiemmin jonkun hylkäämää kangasmateriaalia.
Ajankäytöllisesti olen saanut mitoitettua työn tekemisen määräajassa, tosin kirjallinen osuus viime tipassa. Toisaalta se on luontainen työskentelytapani kaikessa ja yleensä onnistun saamaan työni tehtyä ajoissa.
Ajankäytöllisesti olen saanut mitoitettua työn tekemisen määräajassa, tosin kirjallinen osuus viime tipassa. Toisaalta se on luontainen työskentelytapani kaikessa ja yleensä onnistun saamaan työni tehtyä ajoissa.
Sekä opetukseni että itseopiskeluni aikana olen oppinut
paljon tilkkutöistä. Tekniikka on mieletön ja rajoja ei ole heti vastassa:
ainoastaan mielikuvitus ja oma ompelutaito voivat vähän rajoittaa. Tähän
auttaa saatavilla oleva runsas kirjallisuus, tosin koskaan ei löydy juuri samanlaisia kankaita kuin
mallissa on käytetty, joten pakostakin saa olla luova. Kirjallisuus toimi hyvin teknisen osaamisen parantamisessa
ja antoi virikkeitä omaan suunnitteluuni.
Huolellisuutta
minun on syytä vielä entisestään lisätä, muutoin olen melko tyytyväinen
tekniseen ompelusuoriutumiseeni. Työn ulkonäköön olen tyytyväinen: se on
vauvalle hempeä ja sopiva pienelle prinsessalle. Käyttöominaisuudet pitäisivät olla hyvät, sillä
puuvillakangas kestää lukuisia käyttökertoja vesipesuineen. Lisäksi olen tyytyväinen peiton kaksipuoleisuuteen; ilman kirjontapistoja työn alapuoli olisi ollut mitäänsanomattoman valkoinen, jossa vain muutamia tikkipistoja kiinnittämässä kerroksia toisiinsa.
Työskentelyn aloitimme suunnittelemalla omanäköisen kankaan puisen jakkaran verhoiluun. Aluksi näytin runsaasti kuvia tilkkutyötekniikoilla toteutetuista tekstiileistä, jotta kaikilla olisi käsitys siitä, mitä tilkkutyö on. Sitten jokainen suunnitteli useita eri malleja piirtämällä ja värittämällä noin 25cm x 42cm kokoista paperia. Valmiin työn mitat ovat juuri nämä ja tarkoituksena on lisätä tilkkutyöosuuden reunoilla verhoilukaitaleet. Tässä muutamia kuvia oppilaiden suunnittelusta:
DIDAKTINEN POHDINTA OMPELUN KURSSITYÖSTÄ
Olen teetättänyt samalla kun olen itse tehnyt ompelun
kurssityötäni kuudesluokkalaisten käsityön yhteisprojektia koulumme
kuudesluokkalaisille yhdessä teknisen käsityön opettajan kanssa. Projektimme on
valmistaa puinen jakkara, missä on tilkkutyönä toteutettu verhoiltu päällinen
pehmusteen kera.
Nelikenttämalli tekstiilityön osuudesta jakkaraan:
TAVOITTEET
|
TAVOITTEET
|
TIEDOT JA TAIDOT
materiaalina puuvilla:ominaisuudet
tekniikat: ompelukoneella ompelu
työvälineet: ompelukoneen hyvä hallinta
|
SUUNNITTELUN TAIDOT
visuaalinen suunnittelu: miltä tuote näyttää?
tekninen suunnittelu: tuotteen osat, työjärjestys
|
TYÖSKENTELYN TAIDOT
itsenäinen työskentely
työskentely oman suunnitelman mukaisesti
|
KASVAMISEN TAIDOT
kestävä kehitys: tilkuista kangas
vastuunotto oman työn valmistumisesta
|
TAVOITTEET
|
TAVOITTEET
|
Työskentelyn aloitimme suunnittelemalla omanäköisen kankaan puisen jakkaran verhoiluun. Aluksi näytin runsaasti kuvia tilkkutyötekniikoilla toteutetuista tekstiileistä, jotta kaikilla olisi käsitys siitä, mitä tilkkutyö on. Sitten jokainen suunnitteli useita eri malleja piirtämällä ja värittämällä noin 25cm x 42cm kokoista paperia. Valmiin työn mitat ovat juuri nämä ja tarkoituksena on lisätä tilkkutyöosuuden reunoilla verhoilukaitaleet. Tässä muutamia kuvia oppilaiden suunnittelusta:
Tämä puisen tilkkutyöllä verhoiltavan jakkaran tekeminen
kutosten projektityönä on meillä oppilastyönä ensimmäistä kertaa, joten
aikataulutus oli meillä vähän epävarmalla pohjalla. Teknisen työn opettaja
yliarvioi oppilaiden tekniset taidot jakkaran osalta, joten projektimme ei ole
saanut vielä yhtään täysin valmista jakkaraa. Aikaa meiltä on mennyt tähän
mennessä projektiin 3,5 kuukautta. Työskentelyämme on vaikeuttanut myös se,
että teknisen ryhmiä on ollut kaksi ja tekstiilityöryhmiä vain 1,5 eli toinen
tekstiilityöryhmä on 5-6-luokkalaisista muodostettu ja on eri aikaan opetus
kuin toisella kutosen teknisen ryhmällä. Tätä vaikeutta olemme kompensoineet
minun tuntien siirroilla, mutta aina emme ole esimerkiksi minun opiskelujeni
vuoksi niitä siirtämään. Ensi vuoden yhteisprojektista alustavasti puhuimme,
että sama opettaja opettaisi sekä teknisen että tekstiilityön osuuden. Siis
uusia haasteita.
Jakkaran päälliskankaan tekemisessä on ollut runsaasti mahdollisuuksia eriyttää. Tässä kuvia oppilaiden ratkaisuista:
Työn suunnittelua on mahdollista integroida kuvataiteeseen
ja tekniseen työhön ja erityisesti matematiikkaan. Mittaaminen ja
yksinkertaiset peruslaskutoimitukset ovat olleet korkeassa kurssissa työtä
suunnitellessa ja tehdessä.
Olen projektin tässä vaiheessa huomannut, että taitoni
tilkkutyön ohjaamisessa ovat olleet riittävät. Kaikilla 40:llä
kutosluokkalaisella on verhoilukangas valmiina. Seuraavaksi on enää kankaiden
kiinnittäminen jakkaran päälle riittävän kireälle, jotta saamme työmme
näyttämään hienoilta. Olemme alustavasti jutelleet kutosluokkalaisten kanssa,
että heillä olisi omat upeat jakkaransa kevätjuhlassa istuiminaan. Ainoa pulma
näyttäisi olevan se, että jakkara on melko pieni ja he joutuisivat istumaan melko alhaalla...
Liitän valmiiden jakkaroiden kuvia vielä tänä keväänä tähän lopuksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti