Perusopetuksen
3. -6. luokalle suunniteltu opetuskokonaisuus
Perusopetuksen
3. -6. luokalle suunniteltu opetuskokonaisuus
Lankatekniikat
Virkkaus 3.lk
Virkkaus 3.lk
Aloitussilmukka,
ketjusilmukka ja kiinteä silmukka ( piilosilmukka )
Annaliisa
Lamppu, Sari Suvanto-Mäkilä ja Jarmo Lintamo
¢ Yksi opetuskerta on aina
kaksoistunti. 5 x 2 h= 10h. Aikataulutus on viitteellinen riippuen
oppilasryhmästä ja tuntikehyksestä.
¢ 1. opetuskerta
§ Materiaalit ja työvälineet
§ Materiaalitietoutta ( puuvilla ja
polyesteri )
§ Aloitussilmukan ja ketjusilmukan
kertaus
§ Pieni työ ketjusilmukoista (
hyppynaru liikuntatunnille tai välitunnille, voi olla myös parityö )
¢ 2. opetuskerta
•
Kiinteän
silmukan opettaminen ( demo ja harjoitus )
•
(Piilosilmukka)
•
Nelikenttämalli
•
Oman tulevan työn suunnittelu. Annetaan
ohjeistus.
¢ 3.opetuskerta
•
Oman
työn suunnittelua, aloittaminen ja työskentelyä
• Esimerkkityöohjeita
• Virkkausmerkkien harjoittelua pelin avulla.
¢ 4.opetuskerta
•
Työskentelyä
ja opettajan demot kovettamisesta kylläisellä sokeriliuoksella sekä demot
pallopussin erilaisista nyörivaihtoehdoista.
¢ 5. opetuskerta
•
Työskentelyä
•
Kulhon
kovettaminen, nyörin valmistaminen
•
Näyttelyn
rakentaminen
•
Leikkimielinen
loppukoe
•
Itsearviointi
1.Opetuskerta
Materiaalit ja välineet
Materiaalit ja välineet
Virkkuukoukkuleikissä on tarkoitus
luokitella tarvikkeita värin, materiaalin, koon yms. mukaan. Tarkoituksena
olisi löytää oikeankokoinen koukku ja lanka yhteen. Lisäksi voi pohtia oman
käsialan merkitystä. Tiukassa käsialassa pitäisi olla suurempi koukku kuin mitä
lankasuositus ja löysässä taas pienempi.
Virkkuukoukun osat , silmukan osat ja lankavyöte
Virkkuukoukun osat
http://teeitse.punomo.fi/home/rkosken/virkkaus.pdf
Silmukan osat
http://www.helsinki.fi/~rkosken/virkkaus.pdf
Lankavyöte
Lankakerän
tai vyyhdin ympärillä on vyöte, jossa on tärkeitä tietoja langasta:
– langan
nimi,
– valmistaja
ja valmistusmaa,
– kerän tai
vyyhdin paino,
- raaka-aine,
– värinkesto-ominaisuudet,
–
mahdollisesti puhtaan uuden villan merkki,
–
sekoitelangoissa eri kuitujen prosenttiosuudet,
– hoito-ohje
symbolein,
–
neuletiheys ja tarvittavien puikkojen tai koukun paksuus,
– värin
numero ja värjäyserän numero,
– langan
pituus vyyhdissä tai kerässä tai langan numero,
– joissakin
myös arvioitu menekki keskikulutuksen mukaan ja
–
viimeistelyä ilmaisevia merkintöjä, kuten koinsuojakäsittely ja
konepesunkestävyys.
http://www.helsinki.fi/~rkosken/virkkaus.pdf
Materiaalitietous: luonnonkuitu ja
keinokuitu
http://fi.wikipedia.org/wiki/Puuvilla
Puuvilla CO
•
pehmeä
kuitu, jota saadaan pensaina kasvavan pensaina kasvavan puuvillakasvin
siemenhahtuvista.
http://www.uusiomuovi.fi/fin/muovi_kiertaa/yritysesimerkkeja/pramia_plastic
¢ Polyesteri PES
•
Polyesteri
on kemiallisesti öljystä valmistettu keinokuitu.
•
Kierrätetty
polyesteri valmistetaan PET-pulloista ja tekstiiliteollisuuden jätteistä.
Aloitussilmukan ja ketjusilmukan
kertaus
·
Aloitussilmukka
http://www.kallamedia.com/virkkaus/aloitus.html
·
Työote (Käsityön taito, Ideoita tekstiilityön, teknisen
työn ja askartelun tekniikoihin -kirjasta)
Oikeakätinen
työote
|
Vasenkätinen
työote
|
·
Ketjusilmukka
Lähes kaikki
virkkaustyöt aloitetaan ketjusilmukoilla. Niitä käytetään myös
kääntymissilmukkoina kerroksen alussa. Lisäksi niitä voidaan käyttää
virkkausmalleissa vaikkapa kaarien virkkauksessa yhdessä muiden silmukoiden
kanssa. Jos virkkaat ohjeen mukaan, siinä kerrotaan kuinka monta ketjusilmukkaa
aloitusketjuun virkataan.
Ketjusilmukan lyhenne ohjeissa on kjs ja virkkausmerkki
Harjoitus:
Tee aloitussilmukka. Kierrä lanka koululle. Vedä lanka silmukan läpi.
http://www.kallamedia.com/virkkaus/ketjuo.html
|
Ketjusilmukka on valmis, jatka samalla tavalla.
Hyppynaru ketjusilmukoilla
•
Materiaalit:
trikookudetta tai revittyä puuvillaräsyä ja helmiä
•
Tehdään
aloitussilmukka. Jätetään alkuun riittävästi tilaa helmille.
•
Virkataan
sopivan mittainen ketju ketjusilmukoita, voit kokeilla oikeaa pituutta.
•
Pujotetaan
esim. isot helmet molempiin päihin ja tehdään kuteen päihin riittävän isot
solmut.
2.
opetuskerta
Kiinteän silmukan opettaminen ( demo
ja harjoitus )
Kiinteä
silmukka on hyvin yleinen virkkausmalleissa. Se on tiivis silmukka, josta
virkattu pinta on kiinteää.
§ Kiinteän silmukan lyhenne ohjeissa on
ks ja virkkausmerkki
§ Harjoittelu on helpointa aloittaa
kankaan tai muun materiaalin reunaan tehtyihin reikiin. Rei’itystä voidaan
kokeilla esim. softikseen, muovimattopaloihin tai paksuihin huopalevyihin.
§ Tavallisella paperirei’ittimellä
saadaan tehtyä reiät merkittyihin kohtiin, kun käännetään rei’itin nurin päin
ja irrotetaan muovinen pohja.
• Aloitetaan virkkaaminen työntämällä
koukku reiästä, koukkaamalla kerästä tuleva lanka aloitussilmukaksi ja
vetämällä lanka silmukasta läpi. Pistetään koukku seuraavasta reiästä ja
vedetään lanka reiän läpi uudeksi silmukaksi. Koukulla on nyt kaksi silmukkaa.
Otetaan taas lanka koukulle ja vedetään läpi molemmista silmukoista. Tätä
toistetaan.
Oikeakätinen virkkausote
|
Vasenkätinen virkkausote |
• Kun on tehty viimeinen silmukka
käännetään työ ja tehdään yksi ketjusilmukka, millä noustaan seuraavalle
kerrokselle. Ketjusilmukka on uuden kerroksen ensimmäinen silmukka. Jatka
kiinteitä silmukoita jokaiseen edellisen kerroksen silmukkaan.
Tee harjoitusta ainakin 5 cm. Päättele työ vetämällä koukulla oleva
silmukka pitkäksi. Katkaise lanka lenkin pohjukasta ja vedä kerästä lanka pois.
(Piilosilmukka)
1. Virkkaa
ketjusilmukoita. (ks ketjusilmukan ohje).
http://www.kallamedia.com/virkkaus/piilo2o.html
|
2. Pistä
koukku ketjun ensimmäiseen silmukkaan. Kierrä lanka koukulle.
3. Vedä
lanka kerralla molempien koukulla olevien silmukoiden läpi.
Nelikenttämalli
|
tavoitteet
|
tavoiteet
|
|
arviointi
|
tiedot ja taidot
virkkausilmukat
·
aloitussilmukka
·
ketjusilmukka
·
kiinteä silmukka
materiaalitietous
·
puuvilla
·
polyesteri
|
suunnittelun
taidot
tuotteen käyttötarkoitus ja tuotteen ilme ja olemassa olevan suunnitelman
hyödyntäminen
|
arviointi
|
arviointi
|
työskentelyn
taidot
opittujen taitojen soveltamista omaan työhön sekä tarkkuus ja
huolellisuus
|
kasvamisen
taidot
kärsivällisyys
tekemiseen rauhoittuminen
kestävän kehityksen tukeminen
|
arviointi
|
|
tavoitteet
|
tavoitteet
|
|
Oman työn suunnittelu:
Tee työohje suunnitelmasi pohjalta opettajan kanssa yhdessä.
¢ Suunnittele pallopussi tai
karkkipäivän karkkikulho.
¢ Työ toteutetaan ketjusilmukoilla ja
kiinteillä silmukoilla.
¢ Huomioi suunnittelussasi:
• pallopussi; koko, väri ja reikien
suuruus
• Osittain virkattu kulho;
pohjamateriaalin muoto ja koko, pohjamateriaalin päällystys, väri, korkeus
• Kokonaan virkattu kulho; koko, muoto,
väri, korkeus
3. opetuskerta
Virkkausmerkit
sk = silmukkaketju
* * ohje toistuu sellaisena kuin se on tähtien välissä.
Esimerkkiohjeet:
Kokonaan virkattu kulho
Kaisla-langasta (kuvassa punainen kulho)
1.
Tee
aloitussilmukka. Virkkaa 4 kjs ja yhdistä piilosilmukalla (ps) ympyräksi.
2.
Aloita
seuraava krs 1 kjs:lla ja tee vielä 9 ks ketjusilmukkakaareen. Yhdistä
piilosilmukalla.
3.
*Tee
5 kjs, hyppää yhden ks:n yli tee ks* Toista samaa krs loppuun ja yhdistä
viimeiset 5 kjs ps:lla kerroksen loppuun.
4.
Siirry
piilosilmukoilla edellisen kerroksen ketjusilmukkakaaren keskelle. *Tee 7 kjs
ja 1 ks ketjusilmukkakaareen.* Toista, kunnes kerroksen lopussa 7 kjs, 1 ps
kerroksen loppuun.
5.
Tee 2 ps, 5 kjs, 1 ks ketjusilmukkakaareen, 5 kjs ja ks samaan
ketjusilmukkakaareen,* 5 kjs ja ks seuraavaan ketjusilmukkakaareen,5 kjs ja 1
ks samaan kjs-kaareen* toista kunnes kiinnitä kerros ps:lla.
6.
Nyt voit unohtaa kerrosten laskemisen. Tee 5 kjs ja kiinnitä se aina ks
seuraavaan kjs-kaareen. Tee näin, kunnes työ on halutun korkuinen. =PIENI KULHO
7.
Saat suuremman kulhon, jos 5. kohdan jälkeen teet uudelleen kohdan 4 ja 5 ja
jatkat sitten kohdasta 6.
8. Lopettaessasi tee muutama piilosilmukka ja päättele langanpäät joko
virkkuukoukulla tai neulalla pujottamalla lanka n. 5 cm huomaamattomasti
työhön.
Osittain virkattu kulho Kaisla-langasta
1.
Rei'itä
haluamasi mallinen päällystetty pahvi. Merkitse reunaan reiän paikat 1 cm
päähän toisistaan, ota rei'ittimestä pohja pois, jotta näet merkkikohdan.
3.
Jatka
kiinteillä silmukoilla virkkaamista kunnes työsi on
halutun korkuinen.
4. Päättele
langan päät neulalla tai virkkuukoukulla.
4. opetuskerta
Kulhon kovettaminen
Virkatun kulhon voi kovettaa kylläisellä sokeriliuoksella. Kuumaan
veteen liotetaan hienoa sokeria kunnes liuos on kylläinen eli veteen ei liukene
enää sokeria.
Sopivan kokoinen astia suojataan tuorekelmulla, jotta
kulho irtoaa kuivuttuaan.
Kovetettava kulho kastetaan
liuoksessa/ kulho kastellaan siveltimen avulla ja jätetään astian päälle kuivumaan.
Erilaisia
nyörivaihtoehtoja
Käsityön taito Ideoita
tekstiilityön, teknisen työn ja askartelun tekniikoihin -kirjasta.
Letti on punomalla kolmesta tai useammasta
säikeestä valmistettu köysimäinen punos.
Kierretty nyöri
5. opetuskerta
Leikkimielinen loppukoe
1. yhdistä merkki ja selitys:
silmukka
ketjusilmukka s
kerros krs
kiinteä silmukka
piilosilmukka lk
langankierto
2. Nimeä virkkuukoulun osat
3. Nimeä silmukan osat kuvaan
Itsearviointi
Suunnittelu
Keksin helposti erilaisia suunnitelmia
Suunnitelmani onnistui hyvin
Toteutin työni suunnitelman mukaan
Työskentely
Keskityin työskentelyyn
Jos on tarvetta vielä eriyttää
ylöspäin, niin kulhon ja pussinkin reunaan voi tehdä nirkkoreunan.
Pallopussin nyörin voi tehdä
vaativampana, esim. monella langalla tai solmeiluna tai vaativampana
letityksenä esim. 5- tai 7 –säikeinen letitys
Värinvaihdot ovat myös eriyttämistä
ylöspäin.
Nirkkoreuna
Pohdintaa
Käytimme
alkuun google Drivea työn tekemiseen, mutta totesimme sen hankalaksi. On pakko
olla läsnä, jotta työ etenee.
Aluksi
tutustuimme sekä valtakunnalliseen että Rauman normaalikoulun
opetussuunnitelmaan. Koska meillä oli omassa ryhmässämme 2 / 3 aloittelevia
virkkaajia, valitsimme kolmannen luokan virkkauksen eli virkkauksen aloituksen.
Yleensä alkuopetuksessa on käyty ketjusilmukka läpi virkkuukoukulla, joten
päädyimme kertaamaan aloitussilmukan, ketjusilmukan ja opettamaan kiinteän
silmukan. Kiinteä silmukka opetetaan ottamaan kummatkin reunat mukaan. Näin
saadaan paras lopputulos.
Halusimme
rajata teemaa, jotta oppilaiden suunnittelu olisi helpompaa. Päädyimme kahteen
eri säilyttimeen, joista voi lähteä omaan ideaan eli pallopussi ja karkkikulho.
( Kulho muotoutui karkkikulhoksi, koska
teimme työtämme Karkkilassa.) Näistä niin tytöt kuin pojatkin
inspiroituvat.
Päädyimme
tekemään mahdollisimman havainnollisen opetusmateriaalin. Kuvien suuri koko tuo
näkyvyyttä luokkatilanteessa. Materiaalissa on osa opettajalle, mutta kaiken
voi näyttää myös oppilaille.
Opetustavoissa
käytämme opettajan mallia, Viivin virkkausnetin kuvia ja videoita.
Dokumenttikameralla on hyvä näyttää myös työvaiheita.
Työ on
aihealueena hyvin helposti eriytettävissä. Voi tehdä pienen tai ison, helpomman
tai vaikeamman version ja viimeistelyssä voi tehdä vielä ekstraa esim.
nirkkoreunan.
Suunnittelussa
tulee mukaan hyvin kuvataide ja jos
tekee pallopussin, sitä voi käyttää esim. välituntiliikuntavälineiden
kuljettamiseen. Myös kemia integroituu mukaan kulhon kovettamisessa.
Oppilas voi
omaehtoisesti myös hakea tietoa aihealueesta vapaa-ajallaan, jolloin
harjoitellaan myös tiedonetsimistä.
Haasteena
opettajalle ovt vasenkätiset oppilaat. Olemme ottaneet heidät huomioon
opetusmateriaalissa. Jos opettaja ei kykene näyttämään vasenkätiselle
oppilaalle mallia, oppilaan voi ohjata katsomaan opetusvideota esim. Punomon
sivuilta. Myös peiliä voi hyödyntää, sillä vasenkätinen virkkaus on peilikuva
oikeakätisestä virkkauksesta.
Virkkausmerkkien
harjoitteluun tehdyn pelin voisi tehdä myös kosketustaululle, mutta tässä
vaiheessa kukaan meistä ei ennättänyt sitä vielä tekemään.
Lähteet
Aalto, A.
& Kankaanranta A. 2004. 3.-4. luokkien tekstiilityö. Porvoo: WSOY, 143
Halme, H.,
Vuorio, K., Bask, L., Wennevirta, H. 1978. Iloa tekstiilityöhön 3-4.
Keuruu:Otava, 77-86.
Halme, H.,
Vuorio, K., Bask, L., Wennevirta, H. 1984. Iloa tekstiilityöhön 3-6. Keuruu:
Otava, 164-180.
Huovila, R.,
Hintsa, T., Säilä, J. 2009. Kirja käsityöstä. Luokkien 3-6 käsityönopetus.
Taito & Into. WSOYpro
Karhu, P.,
Malmström, M., Mannila, T. 1996. Hyvä sauma. Tekstiilityön käsikirja.
Keuruu:Otava, 50-60.
Karhu, P.,
Malmström, M., Mannila, T. 2002. Hyvä sauma. Tekstiilityön käsikirja. Opettajan
aineisto. Jatko-osa. Keuruu:Otava, 39-40.
Palomäki, E.
& Viita, M. 2002. Hyvä sauma. Tekstiilityön käsikirja. Opettajan aineisto.
Perusosa. Keuruu:Otava, 26-36.
Viivin
virkkausnetti http://www.kallamedia.com/virkkaus/
Luentomuistiinpanot
KäPoP 2.0 Lankatekniikat Satu Grönman OKL / Rauma kevät 2014
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti