Ryhmässä Pia Klytseroff, Tuula Orre-Aava ja Annaliisa Lamppu
Ruletti
Elektroniikkateorian jälkeen porasimme viallisiin
piirilevyihin reikiä komponenttien kiinnitystä varten. Porauksessa on
huomioitavaa työturvallisuus: suojalaseja on ehdottomasti käytettävä.
Porattuamme reiät piirilevyyn, tutustuimme juottimen ja
tinan käyttämiseen harjoituksilla, missä kiinnitimme komponentteja ja irrotimme ne tinaimurin avulla
piirilevystä. Juotetun tinan poistamiseen on tinaimurin lisäksi olemassa tinaimulankaa,
mikä kuumennettaessa imaisee tinan helposti itseensä poistaen sen näin levystä
ja komponentista. Mielestämme tinaimunauha toimi paremmin tinan poistamisessa kuin
tinaimuri. Oppilaiden kanssa
käyttäisinkin ehdottomasti imunauhaa, mikäli se olisi taloudellisesti
mahdollista. Tinaimuri ei juurikaan kulu käytössä, mutta tinaimulanka on
imukohdastaan kertakäyttöinen.
Varsinkin yksin työskennellessä huomattavaa apua saa
hauenleukapäillä varustetusta apukädestä. Silloin työ on koholla ja sen pystyy
säätämään hyvään työskentelyasentoon. Lisäksi suurennuslasi apukädessä on
tarpeellinen tarkasteltaessa juotosten onnistumista ja näin löytyvät helpommin
esimerkiksi kylmät juotokset. Vaikeiden komponenttien kiinnityksessä voi
käyttää lisäksi vielä apuvälineitä (tässä tinaimuri), jotta pidellessä komponenttia
ei esimerkiksi sormet kuumene.
Ruletin pakkauksessa olevat valmistajan ohjeet olivat
selkeät. Kaavakuva oli riittävän havainnollinen ja sen avulla ruletin eri
komponentit löytyivät oikeille paikoille piirilevyllä. Alla olevassa kuvassa
kaavakuva piirilevystä sekä sähköpiirustus. Ruletin piirilevy valmistumassa
parityöskentelynä.
Ruletin komponenttien juottaminen jäi meidän ryhmältä vähän kesken - parin komponentin verran -
vaikka mitään viivästyksiä työn tekemisessä ei ollutkaan. Onkin hyvä oppilaselektroniikkatyötä suunnitellessa
ottaa huomioon töiden eriaikainen valmistuminen varautumalla johonkin pieneen
itsenäisesti toteutettavaan lisätyöhön.
Olemme tämän harjoittelukertamme perusteella täysin
vakuuttuneita siitä, että ainakin osa elektroniikkatöistä koulussa kannattaa
tehdä pari- tai ryhmätyönä. Työ on
ensinnäkin huomattavasti helpompi ja nopeampi tehdä yhdessä, ohjeiden
lukemisessa ja tulkinnassa on useampia pohtimassa ongelmakohtia ja lisäksi se tulee edullisemmaksi, kun
jokaiselle ei tarvitse ostaa omaa tarvikepakkausta. Uskoisin myös, että pari-
tai ryhmätyönä tehdyt elektroniikkatyöt valmistuessaan ovat todennäköisemmin
toimivampia, kuin jokaisen yksin tehdyt ja näin säästyy myös ohjaavan opettajan
työaikaa.
Elektroniikkatyön integrointi onnistuu hyvin fysiikan
sähköjaksoon. Laajemmalti sähköstä ja kytkennöistä on viidennen luokan fysiikan
kurssissa, mutta jo kolmannella luokalla on hyvä käydä läpi perusvirtapiiri
ennen elektroniikkatyön tekemistä käsitöissä.
Kuva valmiista Ruletista. (Sitten kun se on valmis J )
Tätä raporttia tehdessäni seikkailin asian tiimoilta
internetissä. Törmäsin juotoskouluun,
minkä linkin liitän tähän lopuksi
tulevia töitä silmällä pitäen: http://www.mattikaki.fi/~w125312/juotoskoulu/.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti